text.skipToContent text.skipToNavigation
false (Visa projekt)
Vi änvänder cookies för att höja din upplevelse hos oss. Genom att stänga detta meddelande godkänner du våra villkor.
Choose your {0} division
Update Cart?

Changing division would affect availability and pricing of products in your cart.

Frågor och svar

Har du frågor så hjälper vi dig gärna, kontakta din Selgasäljare eller skicka ett mejl till info@selga.se

 
Hur blir jag kund på Selga?
Vi är en grossist och för att kunna handla hos oss ska du vara registrerad som professionell köpare och användare av elprodukter. Det vill säga elinstallatör, industri med egna elmontörer, elverk, statlig eller kommunal myndighet. Vill du registrera dig för nytt konto eller för e-handel så ansöker du här.
 
Hur får jag en inloggning till webbbutiken?
Behoven hos våra kunder varierar både när det gäller användare och vad man använder webbshopen till, därför är också varje ansökan unik. Inloggning och behörighet ansöker man om här eller så tar man kontakt med sin säljare. Dettta är för att upprätthålla så hög säkerhet som möjligt över Internet.
 
Jag har problem med att uppdatera min APP?
Om du får ett felmeddelande eller om det inte går att uppdatera APPEN så rekommenderar vi att du avinstallerar APPEN och laddar hem den igen. 
 
Hur gör jag för att ladda hem APPEN?
Appen finns tillgänglig i Google Play eller App Store men du når den från en vanlig webbläsare genom att gå till http://m.selga.se.
 
Klicka här för mer information och länkar till Google Play och App Store>>
 
Hur gör jag när jag har glömt mitt lösenord.
Du klickar på Glömt lösenord på hemsidan.
 
Vad betyder förkortningarna i orderhistoriken? 
Order mottagen= Ordern är mottagen och behandlas av vårt ordersystem
KO reg= Kundorder registrerad och klar, orderbekräftelse kan skrivas ut
Senare lev= Order för senare leverans
O.bekr skr= Orderbekräftelse utskriven, dokument skapat med leveranstid etc 
P.l utskr= Plocklista utskriven, order plockas av vår personal
P.l kvi= Plocklista kvitterad, order är plockad och klar för leverans
FS utskr= Följesedel utskriven, godset är på väg till kund
Under fakt= Fakturering pågår
Fakturerad= Faktura skickad till kunden

 

 

Hur hittar jag produkter i Selgas webbshop?
Selgas webbshop använder sig av Wild Card sök. Det innebär att man skriver en stjärna ”*” framför, bakom eller både framför och bakom ett värde eller en text t ex 70*, *70, *70*, man kan med fördel använda sig av stjärna för att göra ett urval på artiklar. Om man skriver 14260* grön kommer man få ett resultat med artiklar som börjar med e-nummer 14260 och innehåller värdet grön. I detta fall får man alltså fram gröna apparatdosor. Läs mer >>
 
Tillgänglighet i webbshoppen och driftunderhåll
Shoppen är tillgänglig i stort sett hela dygnet förutom mellan kl 01:00 - 02:00 varje natt när vi genomför driftunderhåll på vårt affärsystem samt söndagar mellan 05.00 - 12.00 då vi genomför backup på vårt affärssystem. Sidan är tillgänglig men det går inte att lägga order eller se priser eller lagersadon.
Måndagar mellan kl genomför driftunderhåll på våra webbservrar, då är sidan inte tillgänglig överhuvudtaget.
 
Hur sent kan jag lägga en order på kvällen för att få leverans dagen efter?
Beställning före 17.30 ur vårt lagerlagda sortiment levereras normalt på förmiddagen följande vardag. Vill du försäkra dig om leverans av kabel grövre än 70mm2 och långgods, över 3 meter
(kabelstegar, markrör, stoplar etc), beställ före 15.00.
Observera att webborder till Umeå, Luleå och i vissa fall Sundsvall har en extra leveransdag.
 
Vad krävs för att jag på bästa sätt ska kunna använda webbshopen?
Vi rekommenderar följande: Webbläsaren bör vara Microsoft Internet Explorer 8 eller Firefox 4, även senare versioner går bra. Din skärm bör vara inställd på minst 1024 x 768 punkters upplösning. Detta är rekommendationer - du kan nyttja webbtjänsterna även med annan utrustning, förutsatt att din webbläsare stödjer Java och cookies.
 
Är det lösenord kopplat till individ eller kan flera personer utnyttna det?
Varje lösenord är unikt och alltså kopplat till EN användare och samtidigt kopplat till de objekt som användaren ansvarar för. Användaren ansvarar för att användarnamn och lösenord förvaras så att ingen obehörig får tag på uppgifterna.
 
Kan jag se priser?
För att kunna se priser måste du logga in i vår webbshop. De priser som visas är dels GNP- pris (Listpris) men det går även att se det nettopris som gäller för dig som kund hos oss. För att se dina nettopriser måste du som användare ha den behörigheten. Eventuell ändring av denna behörighet görs av din säljare.
 
Hur lång tid kan jag vara inaktiv i shopen utan att bli utloggad?
30 minuter, om du loggar in och är inaktiv, så loggas du automatiskt ut när du blir aktiv på sidan igen.
 
Kundvagnen töms efter 7 dagar
Kundvagn som inte använts (blivit utcheckad) töms automatiskt efter 7 dagar.
 
Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Du hittar information under Returer/Reklamationer, klicka här för mer information.
 
När leveraras varorna?
Om artiklarna finns på våra centrallager i Jordbro, Göta och Luleå kommer leverans att ske ordinarie leveransdag (är du inloggad kan du se vilket levernasdatum som gäller för varje produkt), vissa avvikelser kan förekomma. Närmare information kan du få från den säljare som är ansvarig för dig som kund.